Svátek Uvedení Páně do chrámu
Lk 2,22-40
Když
nadešel den očišťování podle Mojžíšova Zákona, přinesli (Ježíše) do
chrámu, aby ho představili Pánu, jak je psáno v Zákoně Páně: "Všechno
prvorozené mužského rodu ať je zasvěceno Pánu!" Přitom chtěli také podat
oběť, jak je to nařízeno v Zákoně Páně: pár hrdliček nebo dvě
holoubata. Tehdy žil v Jeruzalémě jeden člověk, jmenoval se Simeon: byl
to člověk spravedlivý a bohabojný, očekával potěšení Izraele a byl v něm
Duch Svatý. Od Ducha Svatého mu bylo zjeveno, že neuzří smrt, dokud
neuvidí Pánova Mesiáše. Z vnuknutí Ducha přišel do chrámu, právě když
rodiče přinesli dítě Ježíše, aby s ním vykonali, co bylo obvyklé podle
Zákona. Vzal si ho do náručí a takto velebil Boha: "Nyní můžeš, Pane,
propustit svého služebníka podle svého slova v pokoji, neboť moje
oči uviděly tvou spásu, kterou jsi připravil pro všechny národy: světlo
k osvícení pohanům a k slávě tvého izraelského lidu." Jeho otec i matka
byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. Simeon jim požehnal
a jeho matce Marii prohlásil: "On je ustanoven k pádu a k povstání
mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se bude odporovat - i tvou
vlastní duší pronikne meč - aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí." Také
tam byla prorokyně Anna, dcera Fanuelova z Aserova kmene. Byla značně
pokročilého věku: mladá se vdala a sedm roků žila v manželství, potom
sama jako vdova - bylo jí už čtyřiaosmdesát let. Nevycházela z chrámu
a sloužila Bohu posty a modlitbami ve dne v noci. Přišla tam právě v tu
chvíli, velebila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kdo očekávali
vykoupení Jeruzaléma. Když vykonali všechno podle Zákona Páně, vrátili
se do Galileje do svého města Nazareta. Dítě rostlo a sílilo, bylo plné
moudrosti a milost Boží byla s ním.
Svátek
Uvedení Páně do chrámu se v církvi slaví jako Den zasvěceného života.
Biskupové se ve svých diecézích tradičně setkávají s řeholníky
a řeholnicemi. Ostatní údy církve tak mohou mít dojem, že se jich tento
svátek až tolik netýká. Opak je však pravdou!
Kristus jako prvorozený
měl být podle Božího příkazu zasvěcen Bohu. Tato tradice se odkazuje na
událost vyjití z Egypta, kdy Bůh pobil vše prvorozené Egypťanů - od
dětí po zvířata. Právě poslední z deseti egyptských ran způsobila, že
byli Izraelci konečně zcela volní a mohli odejít. Už nikdo jim v odchodu
nebránil. Byl to předobraz Krista, který je jako Mariin prvorozený
a zároveň jednorozený Syn Boží vykoupením z hříchu pro každého člověka.
Nikdo z těch, kdo mu uvěří, nezemře navěky. Protože se obětoval a zemřel
On sám.
To, že je dítě Spasitel, v něm působením Božího Ducha
rozpoznal Simeon i Anna. Oba byli velmi staří a ve skrytosti, snad všemi
pomíjeni, sloužili Bohu svými modlitbami a vnitřním odevzdáním.
A z jejich úst se mnoho lidí dozvědělo, že se Bohu zalíbilo poslat na
svět Mesiáše právě v tomto nedávno narozeném dítěti, kterého si jinak
ostatní vůbec nevšímali.
Dnešní evangelium se netýká jen zasvěcených
osob ani není pouze pro ně. Poukazuje zejména na hodnotu a svědectví
starých, věrných, skrytých mužů a žen, kteří žijí mezi námi, ale jsou
pro svůj věk, nevýkonnost a pomalost často přehlíženi. Jsou darem Božím
a jeho ústy k nám chtějí promlouvat. Možná nejsou tak zběhlí
v nejnovějších technologiích, pomalu chodí i mluví, občas zapomenou
leckteré slovo, ale Bůh nehledí na jejich nedostatky či nemohoucnost.
Evangelium nás tak vybízí, abychom pozorně naslouchali, nebo spíše
nechali promlouvat i ty starší a staré, kteří žijí mezi námi. Abychom
jim, vlastně Bohu, dali prostor.
A tak s sebou slova dnešního
evangelia přinášejí také důležité poselství pro naše bratry a sestry,
kteří se cítí být staří a neužiteční. Snadno propadnete beznaději, že
již nejste k ničemu potřební. Ale tak to není! Simeon pravděpodobně
zemřel záhy poté, co v chrámu spatřil Krista: A přesto stála jeho slova
za zaznamenání v evangeliu, přesto s ním a s jeho svědectvím Bůh počítal
až do konce. A právě na konci jejich života čekala Simeona a Annu ta
nejdůležitější služba. Církev vaše svědectví a zkušenosti potřebuje. Bůh
chce promluvit i skrze vás. Jste stále jeho služebníci, které ještě
zdaleka nepropustil.