Rozjímání na první sobotu
LISTOPAD 2021
ROZJÍMÁNÍ NA PRVNÍ SOBOTU V LISTOPADU 2021
SMRT PÁNA JEŽÍŠE NA KŘÍŽI
Panno Maria, Matko naše,
spolu s Tebou budeme dnes rozjímat ty nejtěžší a nejbolestivější okamžiky Tvého
života. Smrt Tvého Syna na kříži.Musel Pán Ježíš až tak moc
trpět? Nemohla být spása světa dovršena jiným způsobem? Pro spásu světa by přece
stačila jen jedna jediná kapka Krve Boha - Člověka, protože její hodnota je
nekonečná!
A On jí ze sebe vydal
tolik!
Ježíš, který nám prokázal
svou lásku až do konce (srov. J 13,1), se za nás obětoval do poslední kapky krve.
Bylo ale k tomu potřeba až tolik bolesti, tolik ponížení a opuštění?
Jistě se vše mohlo stát
jiným způsobem, ale Bůh pro naši spásu zvolil jako nejvhodnější a nejúčinnější právě
tuhle cestu. Cestu utrpení. Když je totiž utrpení motivováno láskou a s láskou
je přijímáno, pak nabírá hodnotu vysvobození a spásy. Jakým způsobem mohl tedy
Ježíš Kristus ještě víc projevit svoji lásku k nám, pouhému stvoření a bytostem
tak nuzným a hříšným? A přece tolik lidí stále odmítá tento důvod Jeho lásky,
přehlíží ho, pohrdá jím a dokonce ho i zesměšňuje!Panno
Maria, Tvůj Syn se v Getsemanské zahradě potil krví. Věděl totiž, že v budoucnu
přijdou takoví, kteří budou opovrhovat jeho obětí, a tak se sami odsoudí pro
věčné zatracení.
Odsoudí
se sami? Navzdory Ježíšově utrpení, které nám přineslo věčnou spásu?
Odsoudí
se, nehledě na prolitou Jeho přesvatou Krev? I když spása byla pro ně na dosah
ruky?
Panno
Maria, Ty jsi také znala osud těchto lidí, a tak jsi jen stála pod křížem celá
zkamenělá, stísněná bolestí, bolestí, od které bělají vlasy.Stála
Matka bolu plná
vedle
kříže uplakaná,
na
němž visel její syn. (srov. Stabat Mater; Jacopone da Todi; 13. stol.)Tehdy jsi plakala nejen nad
svým Synem, ale i nad lidmi, Tvými dětmi, které nedovolí, aby jim byla darována
spása. Kdo dovede pochopit tajemství Zla, které opovrhuje milostí a láskou,
zahazuje své věčné štěstí a věčné naplnění! A to vše proto, že nechce přijmout
Boží odpuštění a milosrdenství, nechce se podrobit sladkému jhu lásky! (srov.
Mt 30,11).
Panno
Maria, Ježíš krátce před smrtí ukázal na Jana a řekl: "Ženo, hle, tvůj syn!"
(srov. J 19, 26).
Tehdy
ses stala Matkou všech lidí. Není jednoduché být Matkou nás všech. Lidí dobrých
i zlých, lidí svatých i nenávistných, pokorných i naplněných přímo ďábelskou
pýchou. Takoví jsme my, lidé. A Ty toužíš nás všechny, ty dobré i ty zlé,
mateřsky obejmout a vést k setkání s Ježíšem.Pod
křížem ses za nás všechny modlila. Jako Tvůj Syn, i Ty ses modlila za Jeho katy, aby Bůh zohlednil
jejich nevědomost a také za ty, kdo Ježíšovi spílali a vysmívali se Mu, aby se
vzpamatovali.
Modlila
ses za dva lotry, kteří byli ukřižováni vedle Tvého Syna (srov. Luk 23, 39 -
43).
Možná,
že právě díky Tvé přímluvě se jeden z nich, ten "dobrý lotr", obrátil, a přímo
na kříži mu bylo Ježíšem přislíbeno nebe (srov. Luk 23, 39 - 43). Tvoje
přímluva dovede působit zázraky! A možná, že Tvoje modlitba způsobila ještě
další zázrak. Možná, že se i ten "zlý lotr" ještě obrátil před svou krutou smrtí,
a to v posledním okamžiku, než mu byly lámány kosti.
Tam
na Kalvárii, pod křížem, jsi byla svědkem počátku Kristovy Církve, která se
zrodila z probodnutého Ježíšova Srdce. V tomto okamžiku i Tvoje Neposkvrněné
Srdce bylo raněno stejným kopím a od té doby pak Vaše obě Srdce, Ježíšovo i
Tvoje, tlučou ve stejném rytmu a oživuje je stejná touha po spáse duší a
záchraně hříšníků od pekelného ohně. Tak, jak to ve Fatimě řekl Anděl pasáčkům:
"Ježíšovo a Mariino Srdce skrze Vás chtějí dát světu mnoho milosrdenství"
(srov. zjevení Anděla Míru Lucii, Hyacintě a Františkovi v létě 1916).
Vaše Srdce jsou propojena
tak úzce, jako poselství o Božím Milosrdenství a poselství z Fatimy.
Cílem každého je totiž
splnění Ježíšovy vůle, kterou vyjádřil na kříži slovy: "Žízním!" (J 19,28).
Žízeň, kterou Ježíš
zakoušel na kříži, byla nepochybně další mukou, přidanou ke všem ostatním,
které musel vytrpět. A přesto se zdá, že nešlo pouze o fyzickou žízeň, ale i o
žízeň a touhu po lásce.
Panno Maria, Ty jsi správně
pochopila smysl Ježíšových slov a zahořela jsi pro to, aby byl Tvůj Syn více
známý a milovaný, aby lidé hlouběji poznali jádro hříchu, který Ježíše zraňuje.
Toužíš po tom, aby se lidé přestali nenávidět, aby se Církev sjednotila, aby
Kristovo mystické Tělo už netrpělo kvůli vzájemným roztržkám. "Žízním." To
slova znamená Ježíšovo přání, aby byl Bůh jediným Pánem a Králem a aby Jeho
věrní netrpěli pronásledování. Přání, aby tak nešťastné, bolavé a zoufalé
lidstvo konečně pochopilo, že odkud je vyhnán Bůh, tam vstupuje Satan s celou
svojí zlobou, krutostí a bezmyšlenkovitou nenávistí.Na kříži se dovršilo
vítězství lásky nad nenávistí!
Proč je tedy ve světě stále
tolik nenávisti? Jak moc se členové stejné rodiny dovedou nenávidět kvůli starým
křivdám, jak se lidé dovedou nenávidět ze závisti, kvůli rozdělení majetku,
kvůli křivdám skutečným či dokonce pouze zdánlivým? Někdy se i sousedé nenávidí
kvůli mezím, kvůli zlomyslným pomluvám. V práci lidé pociťují zášť kvůli
povýšení druhého, kvůli pár korunám, kvůli věcem, které nestojí ani za řeč. A
co nenávist ve společenském a politickém životě, kdy se proti sobě nezřídka postaví
i staří přátelé? A nenávist mezi národy a státy, která vede k válkám, k
pronásledováním a ke krvavým atentátům? Proč se tak děje? Děje se tak ze stejných
důvodů, které najdeme v srdcích docela obyčejných lidí, lidí jako my, když jsou
dotčeni pocitem nenávisti.
Svatý Jan v jednom ze svých
dopisů napsal: "Kdokoliv nenávidí svého bratra, je vrah ..."(1J 3,15).
Tato slova nejsou vůbec
přehnaná! Každé zlo, než se vůbec stalo, nejprve vzniklo v lidském srdci. Zde žilo
a dozrávalo, až konečně přineslo na denní světlo své plody. Nenávist a křivdu.
Stejné je to i ve vztazích
mezi národy. I tam se zlo rodí mezi lidmi, v lidech dozrává, a pak přináší na svět
svůj vražedný plod. Nenávist, křivdu, válku. Proto je světový mír souhrnem míru
v lidských srdcích. Je tedy souhrnem míru ve vztazích v rodinách, mezi sousedy,
mezi spolupracovníky a ve všech lidských komunitách. Tímto způsobem je skutečně
každý z nás v malém, ale o to více reálném a opravdovém stupni, tvůrcem míru
nebo války, a to i ve světovém měřítku.Panno Maria, Ty jsi
Královna míru!
Prosíme, ať milosti, které
nám štědře dáváš, uhasí plameny nenávisti a rozpálí opravdový mír mezi obyvateli
Země. Kdysi v dávných časech námořníci polévali vodní povrch kolem ohrožené
lodě olejem, aby tak zmírnili mořské vlny a odvrátili nebezpečí potopení.
Panno Maria, prosíme, uč
nás lásce a buď pro nás lahodným olejem míru! Chraň nás, ať nepadneme do léček
nastražených ďáblem. Ten je přece otcem lži a ve své podstatě je vrahem.Někteří lidé se ptají:
"Když satan byl na kříži poražen Ježíšem Kristem, proč ve světě stále vládne
zlo, nespravedlnost, lež a nenávist?"
Co změnila ve světě smrt
Spasitele, když jak před ní, tak i po ní se lidé zabíjí a navzájem si křivdí?
Kde je to vítězství nad
ďáblem? Kdy konečně zakusíme spásu, kterou nám přinesl Kristus?Podívejme se na kříž!
Když se
"dobrý lotr" obrátil a bylo mu slíbeno nebe (srov. Luk 23, 39 - 43), jeho
vnější situace se vůbec nezměnila. Po svém obrácení stále trpěl, byl stále
přibitý ke kříži. Navenek se nic nezměnilo. Ale jeho vnitřní stav se změnil
úplně. Před obrácením totiž trpěl zločinec, po obrácení trpěl svatý.
Před
obrácením trpěl člověk zatracený, po obrácení trpěl člověk spasený.Stejné je
to i s lidstvem.
Předtím,
než se dokonala spásná oběť Kristova, bylo celé lidstvo pod nadvládou ďábla.
Potom, když Kristova oběť byla už dokonána, se naše situace navenek nezměnila,
ale náš vnitřní stav se změnil ve všem! Satanova moc byla totiž Ježíšovou smrtí
a zmrtvýchvstáním prolomena a od této doby lidstvo, a tedy i my všichni, jsme
vykoupeni. Sice zlo dává neustále o sobě vědět, ale brána k nebi je už otevřená
všem, kdo jí chtějí vejít! Tou bránou je Boží Milosrdenství!Panno
Maria, Tvůj Syn řekl přece sestře Faustyně, že čím větší hříšník, tím větší má
právo na jeho Milosrdenství (srov. Svatá s. M. Faustyna Kowalská, Deníček 423).Ze smrti
Ježíše někteří lidé viní Piláta, jiní zase viní z Jeho smrti Židy.
Ale oni
všichni se mýlí. Ježíše neukřižoval ani Pilát, ani Židé. Ježíše totiž ukřižoval
náš hřích.
Každý z
nás má skrze své hříchy svůj podíl viny na Ježíšově umučení a smrti.
Ale i
přesto můžeme mít podíl na Jeho vítězství a zmrtvýchvstání.
Tak
úžasný je paradox Boží lásky! Stačí jen, když chceme přijmout Jeho spásu, která
se dokonala na kříži. Protože právě na kříži se spása stala skutečností!A Ty,
Panno Maria, Ty jsi o tom všem věděla.
Tvoje
slzy pod křížem nebyly jen slzami bolesti. Byly to také slzy radosti a slzy
vděčnosti.